Prowadzisz bloga? Jeśli tak, to z pewnością spotkałeś się z pojęciem SEO – Search Engine Optimization. Skuteczne pozycjonowanie i regularna optymalizacja Twojego bloga to podstawa zwiększania ruchu i zdobywania nowych wiernych czytelników! Jeśli jednak jesteś na początku swojej przygody z prowadzeniem elektronicznego dziennika, możesz zastanawiać się na czym polega SEO dla blogerów i dlaczego jest tak ważne. Dobrze trafiłeś! W dzisiejszym artykule skupimy się na podstawach pozycjonowania blogów!

Jak skutecznie pozycjonować blog?

Oto parę wskazówek dla blogerów nie mających zielonego pojęcia o SEO!

Po co mi SEO?

Wielu blogerów w przemyślany sposób opracowuje strategię publikowania wpisów na blogu. Aktywnie działają również na Facebooku, Instagramie i inych platformach społecznościowych. Niestety, pozycjonowanie często schodzi na dalszy plan.

Jeżeli piszesz bloga, to naturalne, że zależy Ci nie tylko na obecnych czytelnikach, ale również na powiększaniu grona odbiorców. Jak możesz do nich dotrzeć i zainteresować ich swoimi artykułami?

Podstawą jest skuteczne SEO – optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarkę. Ponieważ Google jest obecnie największą i najpopularniejszą wyszukiwarką, to ona dyktuje warunki. Poza indeksowaniem zewnętrznych linków prowadzących do Twojej witryny, boty Google zwracają również ardzo dużą uwagę do treści na Twojej stronie. Dlatego tak ważne jest, żebyś regularnie upewniał się, że Twoja strona jest odpowiednio zoptymalizowana! Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwań ma ogromny wpływ na ilość odwiedzających Twój blog!

Postaw na wysokiej jakości content!

Krótko mówiąc – im bardziej unikatowy, treściwy, wartościowy i spójny z tematyką bloga content, tym wyższe pozycje w rankingu Google!

To oczywiste, że dopadają nas dni, gdy brakuje weny i oryginalnych pomysłów. Jednak ciągłe publikowanie popularnych, powtarzanych treści nie jest drogą do celu. Pamiętaj także, że regularnie aktualizowane blogi – czyli takie, na których posty pojawiają się często i regularnie – są wyżej oceniane przez wyszukiwarki!

Gdzie zatem szukać inspiracji do pisania bloga?

  • śledzenie newsów w twojej niszy (zwłaszcza tych z zagranicznych źródeł!)
  • zapoznawanie się z treściami publikowanymi przez konkurencję (nie po to, by plagiatować, lecz by dzielić się swoim spojrzeniem na sprawę!)
  • odpowiadanie na komentarze fanów (w końcu to dla nich piszesz swojego bloga!)

Porządek na blogu

W kwestiach związanych z prowadzeniam bloga naprawdę warto być pedantem! Dbaj o porządek na swoim blogu – wpisy dziel na kategorie oraz pamiętaj o tagach. Gdy nawigacja po stronie będzie przejrzysta, nie będzie zniechęcać czytelników, a ponadto sprawi, że boty Google zakochają się w Twoim blogu!

Frazy kluczowe we wpisach na blogu

Zanim przystąpisz do tworzenia nowego wpisu, stwórz listę fraz kluczowych – słów najważniejszych w tekście, który zaraz zamierzasz napisać. Jakie słowa będą się w nim często powtarzać? Czy te frazy są spójne z tematyką Twojego bloga?

Wczuj się w rolę czytelnika i zastanów się jakie zapytania powiązane z Twoim postem może wpisywać w wyszukiwarkę. Użyj odpowiednich narzędzi (np. Google Serch Control lub planner słów kluczowych Google Adwords), by sprawdzić jakie słowa kluczowe są rekomendowane dla Twojego bloga. Następnie użyj tych fraz w swoim wpisie!

W trakcie zagłębiania się w kwestię słów kluczowych, z pewnością spotkasz się z terminem „long tail SEO”. Słowa kluczowe long tail – czyli „długi ogon” – skutecznie trafiają w grupę docelowych czytelników. Dlaczego?

Im dłuższe zapytanie wpisane w wyszukiwarkę, tym bardziej zdeterminowany odbiorca poszkujący rzeczowej odpowiedzi oraz mniejsza ilość wyników wyszukiwania – czli mniejsza konkurencja dla Twojego artykułu!

Oto kilka podstawowych zasad, o których powinieneś pamiętać tworząc listę fraz kluczowych:

  • unikaj jednowyrazowych, bardzo popularnych fraz – są mocno konkurencyjne i szanse na zdobycie wysokich pozycji w wyszukiwarkach są raczej marne 🙁
  • odmieniaj swoje słowa kluczowe! Boty Google bez problemu sobie z nimi radzą!
  • frazy kluczowe umieszczaj w najważniejszych fragmentach tekstu: pierwszym akapicie, nagłówkach, w tytule!

Chcesz wiedzieć więcej? Zajrzyj tutaj:

Skuteczne pozycjonowanie – czym są słowa kluczowe?

Pozycjonowanie Long Tail

Śródtytuły oraz znaczniki nagłówków (H1, H2, H3…)

Aby Twój wpis był czytelniejszy, z pewnością dzielisz go na akapity oraz umieszczasz w nim odpowienie nagłówki. Jak już było wspomniane – dobrze gdy w nagłowkach znajdują się słowa kluczowe – jednak nigdy nie umieszczaj ich na siłę.

Śródtytuły zawsze oznaczaj odpowiednimi znacznikami HTML. Dzięki nim wyróżnisz odpowiednie fragmenty tekstu, ale także dasz do zrozumienia robotom Google, które fragmenty tekstu są najważniejsze! Im ważniejszy śródtytuł, tym wyższy numer przy literze H. Najważniejszym znacznikiem jest H1 – pamiętaj, że w tekście powinien być tylko jeden nagłowek H1 – jest nim zazwyczaj tytuł, dlatego nie zapomnij umieścić w nim głównej frazy kluczowej!

Linki wewnętrzne

Zamieszczając w nowym wpisie linki do swoich postów, podsuwasz czytelnikom kolejne teksty na Twoim blogu. Wydłużasz średnią czasu przebywania na stronie, zwiększasz ilość odwiedzonych podstron i przyciągasz uwagę internautów! Ponadto, linkowanie wewnętrzne bardzo dobrze wpływa na pozycję w wyszukiwarkach!

Optymalizacja grafiki umieszczaniej na stronie – atrybuty ALT i TITLE

Content to nie tylko tekst, ale także grafika, którą umieszczasz w swoich wpisach!

Jeżeli grafika zbyt dużo waży, spowalnia cała stronę. Irytuje to internautów, a także wpływa negatywnie na pozycjonowanie! Jak temu zapobiec? Dowiedz się więcej z tego artykułu: Speed Update – jak szybka jest Twoja strona?

Ponadto, jeśli zdjęcie nie posiada odpowiedniego tytułu oraz opisu alternetywnego, jest bezużyteczny w oczach Googla. Co to są i jak działają atrybuty ALT i TITLE? O tym przeczytasz więcej w tym artykule: Optymalizacja obrazków na stronie www – atrybuty ALT i TITLE

Na koniec istotna uwaga: przede wszystkim liczą się czytelnicy! Nawet najdokładniej zoptymalizowana strona nie przyciągnie wiernych czytelników jeśli treści na niej nie będą interesujące i wartościowe!