Odpowiedni dobór fraz kluczowych jest ważnym elementem skutecznego pozycjonowania i optymalizacji strony internetowej. Jednak wybór właściwych słów, które trafnie opisują naszą działalność oraz są wyszukiwane przez odpowiednią liczbę internautów, często okazuje się być trudnym zadaniem. Czym tak naprawdę są słowa kluczowe?

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to wyrazy, które wpisujemy do wyszukiwarki Google mając na celu odnalezienie konkretnych informacji, usług lub produktów. Słowa kluczowe często nazywane są także frazami lub frazami kluczowymi.

W kontekście pozycjonowania, wyróżniamy kilka rodzajów słów kluczowych:

  • brandowe (z angielskiego: brand – marka, nazwa firmy) – są to słowa kluczowe zawierające nazwę firmy lub marki. Użytkownicy wpisują je w okno wyszukiwarki w sytuacji, gdy nie znają (lub nie pamiętają) konkretnego adresu strony www, której szukają. Zwykle strony internetowe nie wymagają żadnych szczególnych działań, żeby znaleźć się w pierwszych wynikach wyszukiwania dla takich fraz. Wynika to z tego, że nazwa firmy zazwyczaj jest unikalna, a także z tego, że najczęściej nazwa domeny jest identyczna z nazwą firmy, co również przyczynia się do osiągania wysokich wyników w wyszukiwarce.
  • ogólne słowa kluczowe – są to frazy składające się najczęściej z 1-2 wyrazów. Wyszukiwane są przez użytkowników zainteresowaych jakimś produktem lub usługą, ale bez ściśle sprecyzowanych preferencji. Pozycjonowanie na tego typu słowa kluczowe jest trudne ze względu na dużą konkurencję. Co ciekawe, pomimo osiągania wysokich pozycji na ogólne frazy kluczowe, taka inwestycja nie zawsze się zwraca. Dzieje się tak ponieważ, użytkownicy odwiedzający witrynę nie są jeszcze zdecydowani na kupno produktu lub skorzystanie z usługi.
  • frazy long-tail (z angielskiego: długi ogon) – są to frazy kluczowe składające się z więcej niż 2 wyrazów. Użytkowicy wpisujący w wyszukiwarkę  tego typu opisowe i szczegółowe frazy mają o wiele bardziej sprecyzowane potrzeby i dokładnie wiedzą czego szukają. Ponadto, pozycjonowanie na takie słowa kluczowe jest łatwiejsze ze względu na mniejszą konkurencję.

Podsumowanie

Im fraza kluczowa ma mniej wyrazów:

  • tym częściej jest wyszukiwana,
  • tym większa konkurencja w trakcie pozycjonowania
  • tym większe koszty i czas oczekiwania na wymierne efekty
  • tym więcej odwiedzin na stronie, niekoniecznie jednak związanych z zakupem produktu lub zamówieniem usługi.

Im fraza kluczowa ma więcej wyrazów:

  • tym rzadziej jest wyszukiwana,
  • tym mniejsza konkurencja w trakcie pozycjonowania,
  • tym mniejsze koszty i czas oczekiwania na wymierne efekty,
  • tym mniej odwiedzin na stronie, jednak odwiedziny mające miejsce najczęściej zakończone są zakupem produktu lub zamówieniem usługi.