Celem audytu SEO jest utworzenie dokumentu zawierającego szereg uwag, wskazówek oraz zaleceń dla badanej strony internetowej. Uwagi zawarte w audycie SEO są później wykorzystywane przez administratorów strony internetowej aby usprawnić jej działanie i jeszcze lepiej zoptymalizować pod kątem SEO.
SEO – czyli skrót pochodzący od słów Search Engine Optimization – należy rozumieć jako optymalizację stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych. Innymi słowy, są to wszelkie działania skutkujące podniesieniem pozycji danej strony internetowej w wyszukiwarce.
Spis treści artykułu
Dlaczego to takie ważne by wykonywać audyt SEO?
Posiadanie poprawnie zoptymalizowanej strony jest o tyle istotne, że coraz więcej uwagi ze strony wyszukiwarki Google kierowane jest w stronę bycia przyjazną dla użytkowników oraz robotów indeksujących. Aby strona była przyjazna zarówno dla użytkownika, jak i dla robotów, konieczne jest przystosowanie jej do najnowszych trendów użyteczności oraz dostosowanie jej do wytycznych dla webmasterów (w przypadku wyszukiwarki Google).
Kiedy i jak często wykonywać audyt SEO?
Wykonanie audytu SEO powinno być brane pod uwagę w poniższych sytuacjach:
- gdy chcesz sprawdzić, czy aktualnie prowadzone działania SEO są poprawne
- gdy zaliczysz „spadki” w wyszukiwarce
- po otrzymaniu projektu strony, ale jeszcze przed rozpoczęciem wdrażania jej przez programistów
- w momencie ukończenia prac nad nową stroną internetową
- w momencie rozpoczęcia pierwszych prac związanych z pozycjonowaniem
- po wprowadzeniu kluczowych zmian na stronie
- w momencie zagrożenia atakami hakerskimi
- w momencie otrzymania kary od wyszukiwarki
- w momencie przejęcia działań związanych z pozycjonowaniem po innej agencji/osobie
Jak powinien wyglądać taki audyt?
Nie istnieje jeden szablon dla wszystkich audytów SEO! Najczęściej jest to dokument tekstowy zawierający spis treści, ilustracje, przypisy czy dodatkowe wyjaśnienia. Główną jego rolą jest zwięzłe i rzeczowe przekazanie wskazówek mających na celu zoptymalizowanie witryny, dlatego specjaliści SEO rzadko kiedy kładą nacisk na estetykę takiego dokumentu 🙂
Ile kosztuje audyt SEO?
Audyt SEO zazwyczaj mieści się w kwocie od 500-600zł. Specjalista SEO zwykle potrzebuje 10 do 20 godzin roboczych aby ukończyć pełny audyt. Kwota takiego audytu może się wahać ze względu na wielkość strony poddawanej badaniu (określana przez ilość podstron), jak również ze względu na pozycję firmy, która zleca badanie.
Jak i kiedy sprawdzić efekty audytu?
Wpływ audytu SEO na twoją stronę internetową możesz monitorować poprzez śledzenie pozycji kluczowych fraz (np. przy użyciu narzędzi typu Saas) oraz poprzez śledzenie ilości organicznych wejść na stronę (np. prz użyciu Google Analytics, Google Search Console).
W zależności od ilości wprowadzonych na stronie usprawnień, pierwsze wyraźne efekty możesz zaobserwować już po kilku tygodniach, a najpóźniej po kilku miesiącach.
Co potem?
Wykonanie audytu sprawia, że dalsze pozycjonowanie strony jest dużo prostsze. Można go potraktować jako szkic strategii promocji Twojej strony internetowej. Reklamy płatne, pozycjonowanie czy content marketing nie powinny być wykonywane bez uprzedniego przeprowadzenia szczegółowego audytu strony! Zapobiegnie to nieprzemyślanym przeznaczaniu pieniędzy na niezwracające się inwestycje.