+48 783 933 953 kontakt@olinet.pl

Ten artykuł przeznaczony jest dla początkujących właścicieli stron i sklepów internetowych. O pozycjonowaniu napisano już wiele grubych książek, dlatego tu znajdzie się sama esencja i podstawowa wiedza na temat pozycjonowania stron internetowych.

Wielu klientów którzy się do nas zgłaszają, często słyszało coś o pozycjonowaniu stron, jednak nie wie na czym polega pozycjonowanie stron.

Pozycjonowanie strony internetowej to szereg działań podejmowanych w obrębie tej strony oraz poza nią – na innych stronach internetowych, serwisach informacyjnych, blogach, forach internetowych oraz w narzędziach dostarczanych przez Google – tj. Google Search Console.

Na wyniki pozycjonowania ma wpływ szereg czynników rankingowych, które omawiam w dalszej części artykułu.

Po co pozycjonuje się strony i sklepy internetowe?

W Polsce 97% użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarki internetowej Google. Jest to najczęściej pierwsza strona internetowa otwierana razem z przeglądarką. To przy pomocy wyszukiwarki Google dostają się na inne strony internetowe.

Celem pozycjonowania sklepów internetowych i stron www jest uzyskanie jak najlepszych pozycji w SERP’ie (Search Engine Result Page – czyli strona wyników wyszukiwania) dla wybranych fraz / słów kluczowych. Pisząc o jak najlepszych pozycjach – mamy na myśli co najmniej pozycje w TOP10 – czyli w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Internauci wpisujący frazę w wyszukiwarce, najczęściej klikają i odwiedzają strony które są na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a tak naprawdę, najczęściej klikane są pierwsze 3 wyniki / rekordy w SERP’ie. Jak działa pozycjonowanie stron internetowych?

Zapraszam również do obejrzenia filmu wprowadzającego do pozycjonowania

Pozycjonowanie stron internetowych – wybór fraz.

Pozycjonowanie jest ściśle związane z frazami. Wybór odpowiednich fraz do pozycjonowania to pierwsza i jedna z najważniejszych spraw którym należy poświęcić odpowiednią uwagę. W zależności od wielkości strony internetowej, różna będzie ilość fraz na których powinno zależeć właścicielowi witryny. Sklepy internetowe zwykle wymagają pozycjonowania wielu fraz. Natomiast niewielkie strony internetowe, oferujące jedną lub kila usług wymagają pozycjonowania kilku fraz. Dobór fraz nie jest błahą sprawą i może zaważyć nad sukcesem lub porażką działań optymalizacyjnych.

Wzrost ilości widocznych fraz w Google

Wzrost ilości widocznych fraz w Google

Wybierając frazy, przede wszystkim zwracamy uwagę na to jakie dana strona internetowa oferuje produkty i usługi.

Kolejna sprawa to zasięg biznesu. Jeśli strona dotyczy biznesu lokalnego – dobieramy tzw. frazy lokalne – zawierające nazwę miasta, regionu lub dzielnicy. Dzięki temu unikamy walki o pozycję z firmami globalnymi. Oczywiście frazy regionalne są wyszukiwane dużo rzadziej niż frazy lokalne. Ale jeśli biznes jest rzeczywiście lokalny – często nie ma potrzeby pozyskiwać ruchu z całego kraju. A pozycjonowanie globalne jest dużo trudniejsze, kosztowniejsze i bardziej czasochłonne od pozycjonowania lokalnego.

Ocena konkurencji w pozycjonowaniu to bardzo ważny czynnik wpływający na dobór fraz. Czasem okazuje się, że bardziej opłacalne jest pozycjonowanie – przynajmniej na początku – synonimów frazy o której myśli właściciel strony. Niektóre synonimy da się wypozycjonować dużo szybciej i zaczynają one pozyskiwać ruch oraz klientów. Gdy witryna internetowa zaczyna przynosić przychody, wtedy jest więcej środków na pozycjonowanie trudniejszych fraz. W ten sposób można zaplanować strategię pozycjonowania strony internetowej.

Właścicieli większych witryn i sklepów internetowych najczęściej skłaniamy do pozycjonowania w modelu Long Tail – czyli długiego ogona. Chodzi o to by pozycjonować na raz, dziesiątki lub nawet setki fraz, składających się z wielu wyrazów. Są to pełne nazwy produktów, często z dopisanymi cechami, tj jak marka, kolor, rozmiar itp.

Dzięki temu, w dość krótkim czasie, możemy uzyskać wysokie pozycje dla wielu fraz. Każda z nich rozpatrywana z osobna, nie generuje dużego ruchu. Jednak wszystkie razem, generują wartościowy ruch na stronie i powodują, że witryna zaczyna zarabiać. Co więcej, frazy „Long Tail” często są bardziej „kaloryczne” od fraz głównych. Gdy ktoś wpisze w wyszukiwarce frazę „Laptop” to jego intencje nie są znane. Nie wiadomo, czy chce kupić laptop, czy tylko przeczytać definicję tego słowa. A może zepsuł mu się laptop? Jednak gdy ktoś wpisze np. „Laptop Lenovo Legion i7 64GB RTX 3060” to już wiadomo, że szuka konkretnego modelu z konkretnymi parametrami. Doświadczenie podpowiada, że takie zapytania najczęściej związane są już z intencją zakupową. Dotyczy to właściwie każdej branży – od części samochodowych, przez branżę modową, perfumy, biżuterię, po elektronikę i gadżety.

SERP Laptop

Wyniki wyszukiwania dla zapytania „laptop”

I tu przechodzimy do pierwszej ważnej zasady w pozycjonowaniu.

Pozycjonowanie zależne jest od słów kluczowych

Nie da się pozycjonować strony na frazy które nie znajdują się w treści tej strony. Wszystkie wyszukiwarki internetowe opierają się na treści. Najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce – Google tworzy sobie indeks – czyli kopię treści stron internetowych które będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Na podstawie treści tych stron wyszukiwarka decyduje które z nich mają się wyświetlać dla wpisywanych słów kluczowych. Ale sam fakt pojawienia się frazy w treści strony nie wystarczy by wyświetlać się wysoko w Google. Algorytmy wyszukiwarek biorą pod uwagę setki innych parametrów. Wiele związanych jest z treścią, a inne związane są z techniczną kondycją całej witryny, linkami zewnętrznymi oraz innymi elementami o których więcej w dalszej części tekstu.

Google stara się rozpoznać intencję użytkownika który wpisuje frazę w wyszukiwarkę i wyświetlić mu strony które w najlepszy sposób odpowiedzą na potrzebę tego użytkownika. Obecnie więc, nie koniecznie brana jest ilość powtórzeń fraz w tekście, ich zagęszczenie w całej treści ani ilość użytych synonimów – tak jak to miało miejsce kiedyś. Sztuczna inteligencja Google oszacowuje czy dana strona będzie wartościowa dla użytkownika. Sprawdza, jakie są doświadczenia użytkownika na stronie oraz czy rzeczywiście znajduje on w treści to czego szuka.

Nie zmienia to faktu, że treść jest bardzo ważna. Istotne jest aby treść rzeczywiście w pełni i wyczerpująco opisywała oferowaną usługę lub produkt i zawierała wszelkie informacje jakich może potrzebować użytkownik w tym np. cenę. Nie warto jest umieszczać sztucznie w treści słów kluczowych, które mogą wprowadzać w błąd użytkownika. Na przykład, wielu internautów wyszukuje w Google opinii o produktach lub ich recenzji. Nie warto jednak dodawać takich słów w treści swojej witryny, jeśli rzeczywiście na stronie nie ma opinii lub recenzji. Użytkownicy nie będą zadowoleni z treści strony i szybko ją opuszczą, co z pewnością prędzej czy później zostanie zauważone przez boty wyszukiwarki i wpłynie na obniżenie pozycji.

Pozycjonowanie on-site – optymalizacja strony internetowej

Po polsku pozycjonowanie a po angielsku Search Engine Optimization (SEO). Oznacza optymalizowanie witryny pod kątem wyszukiwarki. Jak wspomnieliśmy wcześniej – optymalizacja powinna dotyczyć najpierw treści. Ale pozycjonowanie to też optymalizacja w obrębie witryny i jej struktury. Wymienię poniżej część kluczowych elementów stron i całych witryn, które należy optymalizować aby uzyskać dobre wyniki pozycjonowania:

  • odpowiednia struktura treści na stronie – nagłówki H1, H2, H3 i dalsze – powinny opisywać co znajduje się w kolejnych akapitach. Akapity powinny być dość krótkie i czytelne. Zdania wielokrotnie złożone są trudniejsze do czytania zarówno dla Google jak i dla użytkowników
  • dopracowane adresy URL i przekierowania
  • odpowiednia struktura całej witryny – czyli linkowanie wewnętrzne. Boty google czytają witrynę, przechodząc z jednej podstrony na inną przy pomocy linków. Ich treść, ilość na każdej podstronie a nawet umiejscowienie ma wpływ na to jak strona jest indeksowana przez boty. Głęboko zagnieżdżone podstrony, do których trzeba przejść przez wiele linków od strony głównej, będą dużo słabiej indeksowane i mogą mieć mniejsze szanse na uzyskiwanie wysokich pozycji. Warto więc zadbać o doskonałą strukturę kategorii wewnątrz witryny. O linkowaniu wewnętrznym trzeba myśleć jak o idealnej nawigacji wewnątrz strony.
    Linki wewnętrzne

    Przykład poprawnej struktury linku wewnętrznego

  • zoptymalizowane zdjęcia i grafiki. Każda grafika na stronie powinna mieć ustalony parametr ALT – czyli tekst alternatywny który opisuje co jest na zdjęciu / grafice. Pomaga to botom rozpoznawać zdjęcia. Poza tym zdjęcia muszą mieć odpowiednie rozmiary – dokładnie takie w jakich są wyświetlane. Przeglądarka nie powinna ich skalować. Obecnie rekomendowane są również formaty pozwalające na wysoką kompresję. Dzięki temu zdjęcia zajmują mało kilobajtów i są przesyłane szybko.
  • zoptymalizowana prędkość wczytywania strony – mają na nią wpływ wyżej wymienione zdjęcia, ale też szereg innych elementów tj. skrypty, biblioteki oraz ogólnie pojęta poprawność kodu. Ważna jest również jakość i lokalizacja serwera. Optymalizacja prędkości to szeroki temat o którym możnaby napisać książkę, więc napomknąłem tu tylko o najważniejszych sprawach.
  • optymalny UX – czyli user experience. Doświadczenia użytkownika. Czy strona jest przejrzysta, łatwa w nawigacji? Czy szybko się wczytuje? Czy jest szybko gotowa do interakcji? Czy elementy na stronie „skaczą” w trakcie jej ładowania się?
  • mikrodane – fragmenty kodu, zwykle niewidoczne dla użytkownika, ale przeznaczone dla botów wyszukiwarki, które informują ją o rodzaju treści na stronie. Dzięki temu boty wiedzą, czy są na stronie głównej, stronie kategorii, stronie produktu. Są w stanie rozpoznać opinie, ceny, obrazki. W zależności od rodzaju treści niektóre mikrodane mogą zostać wyświetlone w SERP’ie. W przypadku produktów jest to np. cena, opinie (ilość gwiazdek), stan magazynowy. Wyniki wyszukiwania są wtedy dużo atrakcyjniejsze. Dzięki mikrodanym cała witryna może być sprawniej skanowana przez boty i lepiej przez nie rozumiana.
  • mapa witryny – plik XML który w odpowiedniej strukturze zawiera adresy URL wszystkich podstron
  • instrukcje dla wyszukiwarek tj. index / noindex, Follow / nofollow i inne.

To tylko niektóre z najważniejszych elementów wewnątrz strony. Bez optymalizacji strony nie ma możliwości pojawienia się w wynikach wyszukiwania dla konkurencyjnych fraz. Chodzi o stan techniczny całej twojej strony a także poszczególnych podstron.

Warto by każde ważniejsze słowo kluczowe miało swoją dedykowaną podstronę ze zoptymalizowanym adresem URL, meta tytułem i meta opisem a także nagłówkiem H1, nagłówkami H2 i H3. Twórz treść stron pod wyszukiwarkę google ale też pod kątem internautów. Użytkownicy internetu chcą uzyskać potrzebne im informacje szybko i w przejrzysty – jednoznaczny sposób. Dlatego dziel treści na akapity a co tylko się da, przedstawiaj w dobrze opisanych infografikach.

Pozycjonowanie off-site – działania na zewnątrz

Głównym elementem działań off-site jest linkowanie. Boty google będą częściej trafiać na naszą stronę, jeśli prowadzi do niej odpowiednia liczba linków z innych witryn internetowych. Jednak nie ilość linków przychodzących ma tu znaczenie – a ich jakość. Oficjalnie Google zabrania zdobywania linków. Jednak każdy kto pozycjonuje strony doskonale wie, że to nie odłączny element jego pracy. Linki należy pozyskiwać na wysokiej jakości zaufanych witrynach powiązanych tematycznie. Można to robić na wiele sposobów, jednak trzeba to robić z rozsądkiem. Nie należy zdobywać zbyt dużej ilości linków na raz. Popularne kiedyś systemy wymiany linków – obecnie nie mają prawa bytu. Linki zdobywamy przez publikacje zewnętrzne – artykuły sponsorowane oraz blogowanie gościnne. Dobrym źródłem linków są też wysokiej jakości płatne katalogi stron / adresów firm. W wielu branżach niezbędne są linki z forów branżowych – jednak trudno je zdobyć w etyczny sposób. Linki z youtube oraz portali społecznościowych również mają znaczenie. Jednym ze sposobów zdobycia dobrych linków jest budowa własnej sieci blogów. Jednak muszą to być wysokiej jakości blogi. Taka sieć nazywa się PBN. Więcej o PBN można przeczytać w innym naszym artykule.

Elementami pozycjonowania off-site, jest utworzenie wizytówki Google Moja Firma oraz konta w Google Search Console. Właściwie powinny być to pierwsze działania od których zaczynamy pozycjonowanie strony.

Google Search console

Widok panelu Google Search Console

Przy pomocy narzędzia Google Search Console możemy przesłać Mapę witryny do indeksu Google. Narzędzie to zbiera dane statystyczne tj. słowa kluczowe dla których wyświetlamy się w wyszukiwarce, najczęściej wyszukiwane i wyświetlane strony, pozycje słów kluczowych oraz średnią pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Chcąc podnosić pozycję strony warto regularnie odwiedzać panel Google Search console i sprawdzać rekomendacje dotyczące słów kluczowych oraz rekomendacje techniczne. Narzędzie to informuje właściciela witryny o błędach strukturalnych na stronie, problemach z czasem wczytywania strony oraz problemach z UX.

Pozycjonowanie stron mobilnych oraz wersji na komputery stacjonarne.

Google rozdziela wyniki wyszukiwania – mobile od tych stacjonarnych – inaczej desktopowych. Otóż na smartfonach częściej proponuje strony bardzo dobrze zoptymalizowane do wyświetlania responsywnego lub też zbudowane wg. logiki „mobile first”. Chodzi o strony skonstruowane w pierwszej kolejności dla smartfonów a dopiero później dla komputerów stacjonarnych i większych ekranów. Dodatkowo, wyświetlając wyniki na smartfonie w większej mierze brana jest fizyczna lokalizacja użytkownika oraz jego historia lokalizacji. Dzięki temu, wyniki wyszukiwania są lepiej dopasowane i Google może pokazać np. strony firm świadczących poszukiwaną usługę w Twojej okolicy.

Prędkość ładowania strony to istotny element SEO

Biorąc pod uwagę fakt, że już ponad 70% użytkowników internetu, to użytkownicy mobilni, należy położyć bardzo duży nacisk na wygląd i działanie strony na urządzeniach mobilnych. Istotną kwestią jest tu szybkie ładowanie i płynne działanie strony – ze względu na zwykle gorsze połączenie internetowe na smartfonach. Po prostu elementy na twojej stronie muszą ładować się błyskawicznie i od razu wyświetlać potrzebne informacje.

Czy warto zlecić pozycjonowanie sklepu internetowego firmie zewnętrznej?

Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Już wiesz co to jest pozycjonowanie, ale dużo zależy od Twojej obecnej wiedzy oraz wiedzy i umiejętności Twojego zespołu. Jeśli jesteś początkującym „graczem na rynku” warto zlecić pozycjonowanie sklepu internetowego zewnętrznej firmie. Przy tym jednak należy starannie dobrać współpracującą firmę. Ważne abyś dobrze rozumiał jakie działania będą podejmowane przez freelancera lub agencję reklamową w ramach pozycjonowania. Dopytaj dokładnie jaka strategia pozycjonowania zostanie podjęta. Dowiedz się za co będziesz płacić. Jak często otrzymasz raporty dotyczące podjętych działań i co będą one zawierać?

Obecnie pozycjonowanie stron internetowych jest coraz bardziej skomplikowanym zajęciem, dlatego wiele firm zajmujących się SEO, dzieli wynagrodzenie na dwie lub więcej części. To jest wynagrodzenie, za podejmowane działania oraz wynagrodzenie za efekt.

Różne firmy oferujące pozycjonowanie stron www, mają różne podejście do tej kwestii. Jednak jedna z popularnych metod rozliczeniowych, jest stała miesięczna opłata za przygotowywanie i publikację treści i artykułów.

Opłata za efekt, może być rozliczana w zależności od umowy:

  1. Opłata za pozycje uzyskane dla fraz ujętych w umowie (przy czym płatność następuje tylko gdy strona zajmuje pozycje na pierwszej stronie wyników – TOP10)
  2. Opłata za ilość ruchu pozyskanego z wyszukiwarki lub za przyrost tego ruchu

Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?

Tu również – to zależy. Koszty pozycjonowania zależą od doświadczenia firmy pozycjonującej oraz od szybkości i ilości działań jakie podejmie pozycjoner. Aby lepiej to zrozumieć – musisz wiedzieć parę rzeczy.

Prawie żaden pozycjoner nie pisze tekstów sam. Teksty są zlecane do napisania Copywriterom. Koszt napisania tekstu seo – 1 000 znaków ze spacjami waha się między 8 PLN netto – 20 PLN netto. (wartości na grudzień 2021 – zależne od trudności tematu i jego niszy). Nie ma idealnej średniej długości tekstu SEO – ponieważ to zależy od bardzo wielu czynników – ale przyjmijmy, że przeciętny tekst ma długość 3500 znaków a przeciętna cena to 10 PLN netto za 1000 znaków. Oznacza to, że samo napisanie jednego takiego tekstu to koszt 35 pln netto. Do tego należy doliczyć koszt publikacji – który w zależności od serwisu może wahać się od 50 PLN do kilku tys. PLN netto. Jeśli pozycjonujemy trudne frazy z dużą konkurencją, konieczne jest publikowanie w tych droższych serwisach, ponieważ najpewniej konkurencja również ma tam „zdobyte” linki.

W przypadku budowania PBN (Public Blog Network – publiczna sieć blogów) przez pozycjonera, należy wziąć pod uwagę koszty utworzenia i utrzymania stron blogów prywatnych, koszty hostingu tych stron (roczna opłata za hosting seo mieści się w widełkach 400 – 1200 PLN netto), koszt rejestracji oraz koszt rejestracji i odnawiania domen (około 100 PLN netto rocznie) .

Do tego należy doliczyć stawkę godzinową i czas jaki poświęca pozycjoner na zorganizowanie tego wszystkiego. Poza tym pozycjoner zajmuje się optymalizacją lub wytyczaniem procesów optymalizacyjnych dla strony, analizą danych i reagowaniem na ruchy konkurencji. Stawki godzinowe pozycjonerów są różne. W Olinet stawka godzinowa to 150 PLN netto.

W związku z tym koszt pozycjonowania strony rozpoczyna się od 1000 PLN netto opłaty stałej + opłata zmienna zależna od wyniku.

Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?

Pozycjonowanie strony internetowej w zależności od dobranych fraz, historii domeny oraz intensywności podjętych działań, trwa… długo :). Pierwszych efektów należy spodziewać się najprędzej po 3 miesiącach. Uzyskanie satysfakcjonujących wyników to zwykle rok lub dłużej. Dlatego warto uzbroić się w cierpliwość. Działania które podejmuje pozycjoner lub podejmujesz sam w obrębie witryny, przyniosą efekt w postaci zwiększonego ruchu z wyszukiwarki, przyniosą efekt w ciągu 3 – 6 miesięcy. Pozyskiwanie linków to działanie strategiczne, które trzeba rozłożyć w czasie. Jest to więc inwestycja długo-terminowa.

Zdecydowanie jednak inwestycja ta się opłaca – szczególnie gdy podejmiemy dobre działania, lub będziemy współpracować z doświadczoną firmą oferującą pozycjonowanie stron internetowych.

W długofalowej perspektywie, pozycjonowanie jest jednym z najtańszych sposobów na pozyskiwanie wartościowego ruchu na stronie – a co za tym idzie tanią i skuteczną reklamą.

Czy samodzielne pozycjonowanie stron internetowych jest możliwe i skuteczne?

Pozycjonowanie strony internetowej we własnym zakresie jest możliwe i może być bardzo skuteczne. Jednak warto się zastanowić czy znajdziemy na to czas. Przedsiębiorca zwykle ma na głowie wiele spraw i często brakuje ich na pozycjonowanie własnej strony. Wiem co piszę. Osobiście mam też wiele spraw na głowie i szczerze mówiąc często zaniedbuję pod tym względem stronę Olinet.pl

Wielu właścicieli firm, mając pewne obawy przed współpracą z agencją, po prostu zatrudnia specjalistę SEO na etacie. W Polsce w 2021 roku specjalistę SEO można zatrudnić od 6000 PLN netto za pełen etat. Jeśli znajdziesz dobrego specjalistę i rzeczywiście chcesz rozwijać biznes online, to inwestycja ta ma sens i jest opłacalna.

Optymalizacja strony we własnym zakresie

Zgodnie z tym co pisaliśmy wcześniej, jednym z elementów pozycjonowania jest optymalizacja strony internetowej. Czy można ją wykonać we własnym zakresie? Dużo zależy od tego z jakiego systemu CMS korzystasz. Przyda się też podstawowa znajomość HTML – pewnych zmian trzeba dokonywać w kodzie strony. Musisz umieć napisać tytuł strony – mata title oraz meta description. Przydadzą się też podstawy wiedzy „front-end”. Chodzi o podstawową znajomość CSS oraz JS. Umiejętność obsługi formatu json też jest mile widziana.

Od czego my zaczynamy pozycjonowanie strony internetowej?

W zależności od tego czy mamy do czynienia z zupełnie nową stroną i nową domeną, czy też rozpoczynamy pozycjonowanie strony która ma już pewną historię w wyszukiwarce, strategia się różni.

Jeśli mamy nową stronę, sprawdzamy najpierw konkurencję w wynikach wyszukiwania. Weryfikujemy na jakie grupy słów kluczowych wyświetlają się strony o podobnej tematyce. Z tego wybieramy słowa kluczowe o największym potencjale. Rozpoczynamy optymalizację techniczną oraz optymalizację treści strony. Tworzymy PBN i strategię pozyskiwania linków zewnętrznych na innych stronach www.

W przypadku pozycjonowania stron z historią, sprawdzamy czy na stronę nie został nałożony ban ani filtr. Sprawdzamy dla jakich słów kluczowych strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania. Wybieramy słowa kluczowe które już mają jakieś pozycje i je optymalizujemy. Oczywiście optymalizacja techniczna oraz pozostałe kroki są niemal identyczne jak w przypadku zupełnie nowej strony.

Pozycjonowanie sklepów internetowych przebiega w bardzo podobny sposób jak pozycjonowanie stron. Dodatkowymi elementami jest dodawanie opisów SEO do kategorii oraz podstron produktów. Ważne by opisy były odpowiedniej długości – nie za długie ale wyczerpujące i przede wszystkim unikalne. Mają być ciekawe dla wyszukiwarek internetowych oraz potencjalnych klientów. Nie mogą burzyć funkcjonalności strony ani przesłaniać widoczności ważnych elementów takich jak cena, numer telefonu czy przycisk dodaj do koszyka.

Co to jest pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych innych niż Google?

Google nie jest jedyną wyszukiwarką internetową na świecie. Inne popularne wyszukiwarki internetowe takie jak Bing czy Yandex również mają swoje algorytmy. W Polsce ze względu na ich bardzo małą popularność niewiele firm oferuje pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania innych niż Google.

Wyszukiwarka Bing

Wyszukiwarka Bing

Wyszukiwarka Yandex

Wyszukiwarka Yandex

Zasady pozycjonowania w innych wyszukiwarkach internetowych są bardzo podobne. Algorytmy tych firm oczywiście różnią się między sobą. Podejmując działania w Google mamy duże szanse podnieść pozycję strony na podobne słowa kluczowe w pozostałych wyszukiwarkach. To co można zrobić dodatkowo – to utworzyć konta dla narzędzi webmasterów w Bing i Yandeks i dodać tam swoje strony internetowe.