Dziś chciałbym odpowiedzieć na pytanie – Co to jest Google ADS? Dawniej nazywało się to Adwords. W tym artykule będę naprzemiennie używał Google Adwords i ADS, ponieważ dla wielu przyzwyczaiło się do starej nazwy.

Ten materiał będzie zawierał bardzo podstawowe informacje na temat reklam Google ADS. Temat postaram się omówić w możliwie najprostszy sposób.

Najprościej mówiąc Google ADS to reklama internetowa – a dokładniej system reklamowy firmy Google.

Google Ads to płatne reklamy które mogą wyświetlać się w różnych miejscach w internecie – najczęściej widzimy je w wynikach wyszukiwania.

Obejrzyj film na którym opowiadam o Google ADS

Reklamy Google ADS można skategoryzować na kilka sposobów w zależności od tego jaki typ reklam weźmiemy pod uwagę.

Gdzie wyświetlają się reklamy Google ADS

Gdzie wyświetlają się reklamy Google ADS

Widok wyników wyszukiwania i dwóch popularnych typów reklam

Pierwsza cecha to miejsce w którym wyświetlają się reklamy:

  • w wyszukiwarce Google – tu spotykamy reklamy ponad, obok i pod organicznymi wynikami wyszukiwania.
  • w sieci wyszukiwania – u partnerów wyszukiwania – większe witryny internetowe tj. Onet czy Wirtualna Polska oferują swoją wyszukiwarkę, która jednak oparta jest na silniku Google. Oznacza to, że wyniki organiczne jak i reklamy wyświetlane są dzięki Google.Reklamy w wynikach wyszukiwania u partnerów
  • w sieci reklamowej google. Sieć reklamowa Google to partnerzy wyszukiwarki tacy jak Witryny internetowe tj. serwisy z wiadomościami, blogi, fora internetowe oraz Youtube i Gmail. Reklamy te można poznać po takim symbolu w prawym górnym rogu  znak rozpoznawczy reklam Google
  • Youtube – poza ogólnie pojętą siecią reklamową – Google Adwords pozwala na reklamowanie się wyłącznie w Youtube. Mogą to być reklamy statyczne a także reklamy wideo – czyli te rekamy, które przeszkadzają w spokojnym oglądaniu filmów na YT 🙂
  • Gmail – reklamy w Gmailu, mogą wyświetlać się w aplikacji mobilnej Gmail oraz w przeglądarkowej wersji klienta poczty.Reklama w gmailu
  • Reklamy w Mapach Google. To reklamy najczęściej stosowane przez lokalne firmy – które są widoczne na Mapach Google.
  • Reklamy w aplikacjach. Dla właścicieli Stron i sklepów internetowych to zwykle nieskuteczna forma reklamy, jednak sprawdza się bardzo dobrze dla producentów gier mobilnych.

Jakie reklamy można utworzyć i wyświetlać w ramach Google ADS?

Druga istotna cecha wg której możemy podzielić i omówić reklamy Google ADs, to format reklam:

  • Reklamy tekstowe – najczęściej spotykany format reklam, który towarzyszy nam niemal zawsze gdy szukamy czegoś w Google. Reklamy te mogą być wyświetlane w wielu różnych miejscach – np. w sieci reklamowej.
  • Reklamy produktowe. Reklamy które zwykle zawierają Zdjęcie, nazwę, cenę oraz opinie o produkcie. Wyświetlane są często w samej wyszukiwarce Google oraz w sieci reklamowej.
  • Reklamy displayowe / graficzne. Reklamy w postaci statycznych lub ruchomych grafik widoczne najczęściej w sieci reklamowej.
  • Reklamy wideo – Reklamy wyświetlane na Youtube.
  • Reklamy w Gmailu – to reklamy sprytnie wplecione między nasze maile.
  • Reklamy elastyczne – ten format reklam Google Adwords, może być wyświetlany w wielu miejscach. Są to reklamy składające się z wielu elementów. Mechanizm Google sam decyduje które z elementów wyświetli w danym miejscu docelowym.
  • Reklamy produktowe w displayu (szczególnie wykorzystywane w remarketingu). To graficzne reklamy zawierające siatkę produktów oraz logo i tekst reklamowy od reklamodawcy.
    reklama displayowa produktowa

    Przykład reklamy displayowej produktowej – remarketing wyświetla oglądane wcześniej produkty

Jakie cele można ustawić dla reklam Google ADS?

Trzecia ważna cecha wg której możemy skategoryzować reklamy Google ADS to cel reklam:

  • Sprzedaż
  • Dotarcie do potencjalnych klientów
  • Ruch w witrynie
  • Rozważanie zakupu danej marki
  • Świadomość i zasięg marki
  • Promowanie aplikacji
  • Wizyty w lokalnym sklepie stacjonarnym
    cele google ADS

    Screen z panelu Google ADS, w którym można wybrać jeden z domyślnych celów reklam lub utworzyć własny cel

Na co można kierować Google Adwords?

Kolejną cechą która definiuje reklamy Google Ads jest kierowanie

  • Możemy kierować reklamy na słowa kluczowe. Słowa kluczowe możemy też wykluczać (to bardzo ważna funkcja systemu)
  • Lokalizacje geograficzne
  • Język
  • Na konkretne tematy
  • Na grupy odbiorców których cechują jakieś zainteresowania
  • Na grupy demograficzne | płeć, wiek, dochód gospodarstwa domowego i status rodzicielski
  • Na odbiorców którzy już byli na naszej witrynie (tzw. remarketing) i jednocześnie:
    • Wykonali jakąś akcję na stronie – np. dodali produkt do koszyka, ale nie dokończyli zakupów
    • Odwiedzili konkretne podstrony – np. podstrony konkretnych produktów
    • spędzili na stronie wskazaną ilość czasu
    • wiele innych kombinacji…
  • Na odbiorców podobnych do naszych odbiorców
  • jest jeszcze kilka innych opcji kierowania, które są bardziej zaawansowane i rzadziej używane….

Jak szybko można uruchomić i zatrzymać system reklamowy firmy Google?

Uruchomienie pierwszych reklam, trwa zwykle jeden dzień roboczy. Podstawowa konfiguracja konta to maksymalnie 2h. Zostaniemy poproszeni o podanie danych firmowych, adresu strony którą chcemy reklamować oraz danych karty płatniczej do rozliczeń. Po wprowadzeniu kilku tekstów reklamowych, należy zaczekać na ich weryfikację przez zespół Google. Przy reklamach będzie widnieć status „oczekująca na sprawdzenie”. Google daje sobie maksymalnie 3 dni robocze na sprawdzenie reklam. Ale o ile nie są to reklamy dotyczące farmacji, leków, pożyczek czy innych „śliskich” tematów, to zwykle po 24 godzinach mamy uruchomioną i działającą kampanię.

Reklamy możemy zatrzymać w dowolnym momencie, ze skutkiem natychmiastowym. Wznowiona reklama google zacznie wyświetlać się również ze skutkiem natychmiastowym, jeśli już wcześniej była zatwierdzona.

Konfigurując Google Ads możemy też zdefiniować harmonogram wyświetlania reklam. Wyświetlać reklamy tylko w godzinach pracy lub zmniejszyć stawki poza godzinami pracy.

Logo Google ADS

Ile kosztuje Google ADS?

Odkąd zacząłem zajmować się Google Ads prowadziłem i prowadzę kampanie które kosztowały kilkaset złotych miesięcznie po takie które pochłaniają kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie.

Najwięksi gracze na rynku wydają na reklamy setki lub nawet miliony złotych miesięcznie. Mam tu na myśli np. Allegro.

Gdy samodzielnie zakładamy konto Google Ads, to na początku mamy bardzo uproszczony widok. Definiujemy miesięczny budżet, ustawiamy prostą kampanię, grupę reklam oraz tekst reklamy.

Jednak w bardziej zaawansowanych kampaniach budżety definiuje się w dziennym przedziale czasowym.

Większość kampanii rozlicza się za kliknięcia. W związku z tym w Google Ads jest parametr zwany CPC – Cost per Click. Jest to koszt jednego kliknięcia.

Zwykle koszt ten waha się od kilkunastu groszy do nawet kilku złotych za jedno kliknięcie. Dużo zależy od branży, no i oczywiście od tego czy kampania Google Ads jest dobrze skonfigurowana.

Obecnie w Olinet, prowadzimy kampanie w sieci wyszukiwania lub sieci reklamowej google z budżetami zaczynającymi się od 1000 PLN miesięcznie. W ramach współpracy, pomagamy w uruchomieniu kampanii, doborze i wykluczaniu słów kluczowych, omawiamy z klientem rodzaje reklam oraz optymalizujemy twoją stronę.

Sugerujemy aby rozpocząć przygodę z Google ADS od minimum 1000 PLN miesięcznie i później dostosowywać tą kwotę w zależności od wyników.

Co to jest Wynik jakości W Google Adwords?

W ramach Google Ads pracują bardzo podobne mechanizmy do tych które omawialiśmy przy temacie pozycjonowania. Google ocenia treść strony i sprawdza czy jest ona spójna z treścią reklam i słów kluczowych które ustawiliśmy w kampanii.

Google ciągle uczy się, by poznać intencje użytkownika. Np. Gdy internauta wpisze w wyszukiwarkę Kurs Dolara – nie koniecznie chce przeczytać obszerny artykuł o dolarze jako walucie. Po prostu chce poznać kurs dolara. Więc lepszy wynik jakości osiągnie reklama które prowadzi do strony internetowej gdzie podstawową informacją jest aktualny kurs dolara.

Podobnie Google Adwords jest w stanie rozpoznać zapytania z intencją zakupową i odróżnić je od tych z intencją zdobycia większej wiedzy.

Na tej podstawie ustalany jest wynik jakości. Do wyniku jakości brane są jeszcze inne parametry tj. prędkość wczytywania strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych.

Wynik jakości jest istotny i powinien interesować wszystkich reklamodawców, ponieważ od niego zależą rzeczywiste koszty reklamy. Wysoki wynik jakości reklamy oznacza, że Twoja reklama i strona docelowa są lepiej niż w przypadku innych reklamodawców dopasowane do oczekiwań użytkowników szukających danego słowa kluczowego i bardziej dla nich przydatne.

Reklamy wyświetlają się w systemie aukcyjnym – czyli kto da więcej ten wyświetlany jest wyżej i częściej. Jednak do aukcji nie jest brany tylko CPC – a raczej iloraz CPC i wyniku jakości.

Dlatego, często możliwe jest podniesienie pozycji w wyszukiwarce Google i częstotliwości wyświetlania reklam przy jednoczesnym obniżeniu ich kosztów.

Jak mierzyć skuteczność Google Ads

Ustalenie i mierzenie odpowiednich celów reklam Google Ads jest jednym z najistotniejszych czynników decydujących o skuteczności tych reklam.

Celem może być sprzedaż, wykonanie połączenia telefonicznego, wypełnienie formularza kontaktowego lub inna akcja która w efekcie końcowym doprowadzi do sprzedaży towarów lub usług które oferuje nasza firma.

Bez odpowiedniego zdefiniowania i skonfigurowania celów reklam nie ma możliwości optymalnego ustawienia kampanii. Wtedy zwykle mówimy o przepalaniu budżetu reklamowego. To tak jakbyśmy rzeczywiście spalali pieniądze. Wydajemy je, ale nie wiemy co się z nimi dalej dzieje. Ludzie klikają w nasze reklamy ale niewiele to zmienia w kontekście naszego biznesu. Reklama nie generuje sprzedaży produktów lub usług które oferujemy.

Właściwie optymalizowane kampanie Google Ads powinny przynosić zyski. Każda wydana złotówka powinna się zwracać. Jako reklamodawca powinieneś dążyć do jak najwyższego zwrotu z inwestycji w system google. Niezależnie od tego czy prowadzisz kampanię sam, robi to Twój pracownik, Freelancer czy agencja marketingowa, powinieneś wymagać dobrych wyników finansowych.

 

Widok kampanii google ADS

Przykładowy widok kampanii Google ADS

Reklama Google – Optymalizować samemu czy zlecić to firmie?

Oczywiście dojście do takiego balansu wymaga trochę czasu i eksperymentów. Im więcej masz w tym doświadczenia tym powinno Ci się szybciej udać odpowiednio skonfigurować reklamy.

Wielu przedsiębiorców woli jednak skupić się na swoim biznesie, a reklamy pozostawić rękach specjalistów. Jest to rozsądne podejście, o ile znajdziesz rzetelną firmę zajmującą się kampaniami reklamowymi. Konieczne jest też poświęcenie czasu na wyjaśnienie agencji reklamowej lub freelancerowi, na czym polega Twój biznes i jakie cele mają realizować reklamy. Trzeba wyłożyć karty na stół i omówić marżę oraz koszty jakie ponosi Twoja firma. Można też po prostu ustalić kwotę maksymalną jaką jesteś gotów zapłacić za jedną konwersję (czyli jedną sprzedaż, połączenie tel. itd.) Taka szczera rozmowa pomoże grać do jednej bramki, zamiast przepychać się „winą” za kiepskie wyniki.

Jeśli Twój biznes rozwija się prężnie, całkiem dobrym rozwiązaniem może okazać się zatrudnienie w firmie specjalisty od reklam. Na rynku pracy można znaleźć ludzi którzy znają się na marketingu internetowym i potrafią jednocześnie optymalizować kampanie reklamowe Google, na Facebooku, Tworzyć reklamy graficzne, a nawet pozycjonować strony. Szukając takiego specjalisty, upewnij się, że rozumie on również zagadnienia UX i UI. Czasem nawet idealnie skonfigurowana kampania reklamowa nic nie da, jeśli masz kiepską stronę, po której trudno się poruszać.

W odpowiedniej konfiguracji samych reklam Google Ads oraz ich celów bardzo pomocne jest jeszcze jedno narzędzie  – Google Analytics. Ale o tym opowiemy sobie następnym razem.

Pozycjonowanie stron czy reklama Google?

Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego być może zastanawiasz się co jest lepsze – pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, czy reklama ADS Google?

W skrócie mówiąc, jeśli poważnie myślisz o sklepie internetowym, obie formy zdobywania potencjalnych klientów są niezbędne do osiągnięcia sukcesu.

Pozycjonowanie jest działaniem długofalowym i długotrwałym, ale też tańszym w dłuższej perspektywie. Reklama Ads Google może zostać uruchomiona lub zatrzymana w danym momencie, więc pozwala bardziej elastycznie podejść do promocji lub pojawiających się i znikających produktów.

Gdy klienci pytają mnie jak podzielić budżet między Google Adwords a SEO – zwykle odpowiadam, że 50/50 to dobre rozwiązanie. Jednak za każdym razem – to zależy od biznesu, aktualnych działań marketingowych, konkurencji i wielu innych czynników. Więcej na ten temat będzie można przeczytać w dedykowanym artykule.

Pamiętaj! Reklama sklepu internetowego czy też strony internetowej jest niezbędna jeśli chcesz odnieść sukces. Dlatego zdobywaj wiedzę na temat internetowych narzędzi marketingowych i podejmuj współpracę z rzetelnymi partnerami.