Czy zastanawialiście się kiedyś, jak ważna jest optymalizacja nawigacji w sklepie internetowym? Nawigacja to nie tylko sposób, w jaki poruszamy się po stronie, ale też element, który wpływa na naszą decyzję o zakupie. W tym artykule przedstawię Wam, jak optymalizować nawigację, aby zwiększyć konwersję i ułatwić klientom dokonywanie zakupów. Gotowi na zmiany?

Dlaczego warto zoptymalizować nawigację w swoim sklepie internetowym?

Możecie zapytać, dlaczego warto inwestować czas i energię w optymalizację nawigacji? Otóż, prosta i intuicyjna nawigacja sklepu to klucz do zadowolenia klientów i zwiększenia współczynnika konwersji. Dobra nawigacja sprawia, że klient czuje się pewniej i jest bardziej skłonny do zakupu. Jak więc to osiągnąć? Oto kilka moich wniosków i przemyśleń na ten temat.

Uprość menu

Zacznijmy od uproszczenia menu głównego. Czy kiedykolwiek odwiedziliście stronę z zawiłym menu, z którego ciężko było się wydostać? Pewnie tak. Wystarczy odwiedzić stronę ZUS’u albo urzędu Skarbowego. Aż strach pomyśleć, że za takie strony zapłacono miliony monet.
Dlatego na swojej stronie zadbaj, by menu było proste i przejrzyste. Najlepiej ogranicz liczbę kategorii do minimum, by nie przytłaczać klientów. Zastanów się, jakie kategorie są najważniejsze dla Twojego asortymentu i czy można je połączyć w większe grupy. Jednocześnie ogranicz liczbę kroków potrzebnych do finalizacji zamówienia. Trudne? Możliwe, ale doświadczenie pokazuje, że warto poświęcić na to czas.

Popraw wyszukiwarkę

Czy zauważyliście, jak często korzystacie z wyszukiwarki, gdy odwiedzacie sklep internetowy? Wiele osób, zamiast przeglądać kategorie, woli od razu wpisać interesujący je produkt. Dlatego warto zadbać o to, by wyszukiwarka była łatwo dostępna i skuteczna. Pamiętajcie również o implementacji funkcji, takich jak auto-uzupełnianie czy filtrowanie wyników według kategorii.

Ułatw dostęp do istotnych informacji

Ważne jest, aby klient mógł szybko znaleźć odpowiedzi na swoje pytania dotyczące zakupów. Dlatego warto umieścić linki do najważniejszych sekcji, takich jak regulamin, polityka prywatności, kontakt czy informacje o dostawie i zwrotach, w widocznym miejscu na stronie. Zwykle będzie to stopka strony. Jednak inne elementy, takie jak koszyk, menu główne, numer telefonu i e-mail powinny być widoczne u Góry strony. Przejrzyj stronę zarówno na komputerze i smartfonie i sprawdź czy niczego nie brakuje? Czy wszystkie ważne elementy widoczne są above fold? Czyli bez przewijania? Jeśli nie – popracuj nad stroną i doprowadź ją do doskonałości. Czasem jedna mała zmiana potrafi znacząco poprawić współczynnik konwersji.

Zoptymalizuj nawigację mobilną

Czy zastanawialiście się, ile osób korzysta z Waszego sklepu internetowego za pomocą smartfonów czy tabletów? Statystyki pokazują, że coraz więcej transakcji dokonywanych jest przez urządzenia mobilne. w niektórych branżach jest to już nawet 70 – 80 % użytkowników. Pamiętaj, że wielu internautów ogląda produkty na smartfonach, a kończy zamówienie na komputerze lub laptopie. Dlatego warto zoptymalizować nawigację również pod kątem tych urządzeń. Upewnijcie się, że menu jest responsywne, łatwe do obsługi palcem, a teksty i ikony mają odpowiednią wielkość.

Użyj Breadcrumby

Breadcrumbs (okruszki), czyli ścieżka nawigacyjna, to element, który pomaga klientom zorientować się, gdzie się znajdują w hierarchii strony. Powinna być jasna i przejrzysta. Jeśli jest zbyt skomplikowana, postaraj się ją skrócić. Dzięki temu, mogą szybko wrócić do wyższego poziomu kategorii lub przejść do innej sekcji sklepu. Zwróć szczególną uwagę na to jak okruszki wyświetlają się na urządzeniach mobilnych. Często występuje tam problem ze zbyt długimi nazwami kategorii w breadcrumbs oraz zbyt blisko umieszczonymi linkami. Istnieje kilka metod poprawy UX breadcrumbs i warto poświecić czas na ich poznanie.

Wpływ nawigacji w sklepie internetowym na SEO

Teraz, gdy już wiemy, jak poprawić nawigację w sklepie internetowym, warto zastanowić się nad jej wpływem na pozycjonowanie w wyszukiwarkach, czyli na tzw. SEO (Search Engine Optimization). Czy optymalizacja nawigacji może wpłynąć na lepsze wyniki w Google? Oczywiście! Poniżej przedstawiam kilka powodów, dla których warto zainwestować w dobrą nawigację ze względu na SEO.

Zadowolenie użytkownika

Jak już wspomniałem wcześniej, intuicyjna nawigacja wpływa na zadowolenie klientów. Jeżeli klient odwiedza nasz sklep i szybko znajduje to, czego szuka, jest zadowolony i chętniej zostaje na dłużej. Wysokie zadowolenie użytkownika przekłada się na niższy współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate), co jest ważnym czynnikiem w algorytmie wyszukiwarki.

Czas spędzony na stronie

Dobra nawigacja sprawia, że użytkownicy spędzają więcej czasu na stronie, przeglądając różne kategorie i produkty. Im dłużej klient pozostaje na stronie, tym większe prawdopodobieństwo, że dokona zakupu. Długi czas spędzony na stronie jest również pozytywnym sygnałem dla wyszukiwarek, które mogą uznać, że strona jest wartościowa i w efekcie poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Oczywiście, długi czas na stronie, może też oznaczać, że jest ona trudna do zrozumienia i skomplikowana. Zachowaj więc balans 🙂

Struktura linków

Optymalizacja nawigacji wpływa także na strukturę linków wewnętrznych. Poprawna struktura linków, z wykorzystaniem tzw. „słów kluczowych” w odnośnikach, może pomóc wyszukiwarkom lepiej zrozumieć, jakie treści znajdują się na stronie. Dzięki temu, strona może zostać wyżej oceniona pod kątem relacji pomiędzy słowami kluczowymi a treściami, co przełoży się na lepsze wyniki w wyszukiwarkach. Jeśli interesuje Cię ten temat, dowiedz się więcej o tunelowaniu w kontekście SEO.

Indeksowanie przez Boty Google i innych wyszukiwarek.

Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest indeksowanie strony przez roboty wyszukiwarek. Ma to ścisły związek z tunelowaniem o którym pisałem przed chwilą. Intuicyjna i dobrze zaprojektowana nawigacja sprawia, że roboty łatwiej odnajdują i indeksują poszczególne strony sklepu. W efekcie, wszystkie ważne podstrony mają szansę na wyświetlenie się w wynikach wyszukiwania, zwiększając tym samym widoczność naszego sklepu w sieci. Dowiedz się więcej o tym, pogłębiając wiedzę o Link Juice dla SEO.

Jak dobra nawigacja wpływa na Wzmocnienie marki?

Ostatnim, ale równie istotnym punktem jest wzmocnienie marki dzięki dobrej nawigacji. Jeśli klientom będzie łatwo korzystać z naszego sklepu internetowego, to zdecydowanie wpłynie na ich postrzeganie naszej marki. Pozytywne doświadczenia związane z nawigacją mogą sprawić, że klienci będą polecać nasz sklep innym, co przełoży się na wzrost organicznego ruchu na stronie. Więcej odwiedzających oznacza więcej potencjalnych klientów, co w efekcie wpływa na lepsze wyniki sprzedaży i wyniki SEO.

Popraw nawigację, aby zwiększyć współczynnik konwersji w sklepie internetowym

Skoro już wiemy, jak ważna jest dobra nawigacja dla UX, czas zastanowić się, w jaki sposób wpływa ona na współczynnik konwersji. Co to oznacza? Współczynnik konwersji to stosunek liczby osób, które dokonują zakupu do liczby osób, które odwiedzają sklep. Jeśli chcesz zwiększyć swoje przychody, warto skupić się na poprawie nawigacji, by jeszcze bardziej podnieść współczynnik konwersji.

Jak to osiągnąć? Przede wszystkim, dbając o elementy, o których wspominałem wcześniej – uproszczenie menu, efektywną wyszukiwarkę, dostęp do istotnych informacji, optymalizację na urządzeniach mobilnych czy wykorzystanie breadcrumb. Pamiętaj, że klient, który czuje się pewnie i komfortowo w Twoim sklepie, jest bardziej skłonny do dokonania zakupu. Dobra nawigacja sprawia, że użytkownicy łatwiej poruszają się po stronie i szybciej znajdują interesujące ich produkty.
W efekcie, ich zadowolenie rośnie, a z nim także prawdopodobieństwo, że zdecydują się na zakup właśnie u Ciebie.

Warto także zadbać o spójność wizualną i funkcjonalną całego sklepu, co również wpływa na odbiór strony przez użytkowników. Dobra nawigacja w połączeniu z atrakcyjnym designem może zachęcić klientów do eksplorowania Twojego sklepu i odkrywania kolejnych produktów. Jeśli klient będzie chciał pozostać na stronie dłużej, zwiększa się szansa na to, że zrealizuje zakup.

Nie zapominaj też o monitorowaniu wyników po wprowadzeniu zmian. Analiza danych, takich jak współczynnik konwersji, ścieżki nawigacyjne czy czas spędzony na stronie, pozwoli Ci ocenić skuteczność wprowadzonych zmian i dostosować strategię, jeśli okaże się to konieczne.

Proces zamówienia

Zastanów się, ile kroków dzieli Twojego klienta od zamówienia. Czy są to trzy kroki czy może pięć? Im mniej kroków, tym lepiej. Uprość proces zamówienia, ograniczając liczbę wymaganych informacji. Istotne jest też to, gdzie ląduje klient po kliknięciu w reklamę? Czy konieczne będzie przeklikanie się jeszcze przez kilka kategorii, filtrów i skomplikowane sortowanie, czy też klikając w reklamę, klient dostaje już właściwie to co chciał? Wczuj się w klienta i przejdź jego proces uwzględniając kilka scenariuszy. Pamiętaj, że ludzie chcą prostych rozwiązań!

Związek dobrej nawigacji z UX – czyli jak sprawić, by Twoi klienci czuli się komfortowo?

jaki jest związek między dobrą nawigacją a UX (User Experience) – czyli doświadczeniem użytkownika? Przecież to właśnie doświadczenie użytkownika ma kluczowe znaczenie dla sukcesu Twojego sklepu internetowego. Postaram się pokazać, jak dobra nawigacja wpływa na UX, odnosząc się do wcześniej omówionych kwestii.

Czy pamiętasz, jak mówiłem o uproszczeniu menu i poprawie wyszukiwarki? To elementy, które mają ogromne znaczenie dla UX. Wyobraź sobie, że jesteś klientem – czy wolisz, gdy menu jest zawiłe i trudne do zrozumienia, czy przejrzyste i proste w obsłudze? Podobnie jest z wyszukiwarką – gdy jesteś w stanie szybko i łatwo znaleźć interesujący Cię produkt, na pewno, szybciej zdecydujesz się na zakup.

Optymalizacja landing page

Wcześniej wspomniałem o krokach zamówienia – pamiętasz, jak podkreślałem, że im mniej kroków dzieli klienta od zamówienia lub koszyka, tym lepiej? Teraz chciałbym Ci pokazać, jak możemy to wykorzystać, optymalizując landing page, czyli stronę docelową, na której klient trafia po kliknięciu w link z reklamy, wyników wyszukiwania czy innego źródła.

Skróć ścieżkę zakupową

Pierwszym krokiem do optymalizacji landing page jest skrócenie ścieżki zakupowej. Upewnij się, że klient nie musi przechodzić przez zbyt wiele etapów, zanim trafi do koszyka czy ekranu zamówienia. Im prostsza i szybsza ścieżka, tym większa szansa na konwersję. Spróbuj wyeliminować zbędne kliknięcia i uproszczenie procesu do minimum.

Użyj CTA – czyli jasne wezwania do działania

Na Twojej stronie docelowej powinny znajdować się jasne i widoczne wezwania do działania. CTA, takie jak „Dodaj do koszyka” czy „Kup teraz”, powinny być łatwo zauważalne i zrozumiałe dla klienta. Dzięki temu użytkownik szybciej zdecyduje się na wykonanie pożądanej akcji, co zwiększa prawdopodobieństwo konwersji. Testuj różne wersje treści przycisków. Możesz w tym celu odpalić test A/B.

Zoptymalizuj treści i grafikę

Treści i grafika na Twojej stronie docelowej mają ogromne znaczenie dla jej skuteczności. Zadbaj o to, by opisy produktów były przekonujące i rzeczowe, a zdjęcia – wysokiej jakości i dobrze oddające wygląd produktu. Powinny być unikalne, a nie żywcem skopiowane od producenta. Pamiętaj, że to właśnie treści i grafika oddziałują na emocje klientów, zachęcając ich do dokonania zakupu.

Buduj zaufanie

Pewnie nie raz trafiłeś na stronę „podejrzanego” sklepu, w którym były super atrakcyjne produkty i super atrakcyjne ceny. Ale trudno było się upewnić skąd jest wysyłka, kto jest właścicielem sklepu, co z gwarancją i reklamacjami? Unikaj tego u Siebie. Na każdym kroku ścieżki zamówienia, daj klientowi możliwość upewnienia się, że kupuje u rzetelnego sprzedawcy! Dodaj tzw. Sellingpointy. To zwykle ikony, upewniające o możliwości zwrotu towaru, szybkiej wysyłce i innych benefitach. Korzystaj też ze sprawdzonych i znanych pośredników płatności tj. Payu, Płatności24, Dotpay itp.

Skorzystaj z naszych usług

W agencji Olinet oferujemy profesjonalną obsługę Twojego sklepu internetowego:

  • Prowadzenie kampanii Google Ads: Poprawimy Twoje kampanie Google ADS kompleksowo. Prowadząc kampanie reklamowe dla naszych klientów, skupiamy się nie tylko na reklamach, ale też optymalizacji samej witryny.
  • Pozycjonowanie sklepu internetowego:  Oferujemy skuteczne SEO. Skupiamy się nie tylko na tym, jakie pozycje mamy w Google, ale też ile zysku przynosi Tobie ruch z wyników wyszukiwania organicznego.
  • Audyt i optymalizacja UX: Przeprowadzimy dla Ciebie ekspercki audyt UX i możemy wykonać pełną optymalizację. Mamy doświadczenie – zbudowaliśmy już kilkadziesiąt sklepów internetowych i kilkaset stron www.

Wspólnie z nami, zadbasz o sukces Twojego sklepu internetowego. Na co czekasz? Dzwoń lub pisz!