Istnieją dwa główne czynniki, które sprawiają, że niektóre blogi zdobywają większą popularność od innych. Chodzi tu o odpowiednią optymalizację SEO oraz przyjemny odbiór dla czytelnika. Jeśli choć raz próbowałeś stworzyć tekst mając na uwadze oba te czynniki, na pewno zdajesz sobie sprawę, że zachowanie pomiędzy nimi równowagi nie jest wcale takie łatwe. Jak utrzymać odpowiedni balans tworząc treści na swojego bloga lub stronę internetową?

Strategiczne tworzenie treści

Celem każdego blogera jest przyciągnięcie czytelników i wzbudzenie zainteresowania wybranym tematem. Do tego potrzebna jest strategia. I nie chodzi tu tylko o regularne publikowanie wpisów. Kiedy piszesz nowy artykuł, musisz myśleć zarówno o czytelnikach, jak i wyszukiwarce. Dlaczego?

Możesz tworzyć najciekawszy i najbardziej przydatny content na całym świecie, ale jeśli nie pojawiasz się w wynikach wyszukiwania Google, nikt nawet nie dowe się o istnieniu Twojego bloga.

Z drugiej strony, jeśli perfekcyjnie optymalizujesz swoje wpisy, a w ranking Google lądujesz na pierwszej stronie wyszukiwań, ale Twoje treści są nieprzydatne dla odbiorców, bardzo szybko będą opuszczać Twoją witrynę… a o konwersji nawet nie ma mowy.

Aby stworzyć strategię dla swoich treści, najpierw:

Poznaj swoich odbiorców

Nie próbuj zgadywać – przyłóż się do researchu! Przyjrzyj się swoim statystykom, demografii i zbadaj kto odwiedza Twoją stronę. Czym się zajmują? Co ich interesuje?

Przeanalizuj swoje treści

Wykonaj audyt publikowanych przez siebie wpisów:

  • Co dobrze wypada w statystykach, a co źle?
  • Co prawie ląduje na pierwszej stronie wyszukiwań?
  • Czego brakuje?

Wszystkie te kwestie wymagają gruntownego przemyślenia – wtedy pomogą podjąć koleje kroki do stworzenia Twojej indywidualnej strategii działania.

Odkryj nowe ścieżki

Zastanów się nad tym, w jakiej formie możesz publikować to, co masz do przekazania. Wykorzystaj wszelkie możliwości i poznaj najlepsze metody do prezentowania swoich treści. Opcji jest wiele:

  • ebooki,
  • opracowania,
  • infografiki,
  • recenzje,
  • podcasty,
  • webinary,
  • materiały filmowe,
  • …i wiele więcej!

Pamiętaj o reklamie

Jest tak wiele miejsc, gdzie możesz pochwalić się swoimi treściami za darmo: social media, newslettery… Jeżeli masz na to budżet, możesz również rozważyć płatną reklamę na Facebooku, Twitterze bądź Adwords. Przemyśl gdzie w sieci znajdują się ludzie, do których chcesz dotrzeć, i tam umieść swoją reklamę.

Teraz czas na kolejny krok:

Strategia treści a SEO

Gdy poznasz i zaczniesz stosować się do wymagań stawianych przez boty Google, wkrótce nabierzesz nawyku tworzenia treści, które będą pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jedyne co musisz zrobić, to ułatwić botom poruszanie się po Twojej stronie i indeksowane treści. Jest na to parę prostych sposobów.

Przeczytaj artykuł: Co to jest pozycjonowanie?

Meta Opis

Meta Opis - treści przyjazne seo i czytelnikowi

Meta opis, to krótka treść opisująca zawartość strony. Zawyczaj (choć nie zawsze) wyświetla się pod tytułem w wynikach wyszukiwania. Bez względu jednak na to, czy pokaże się oczom internautów, czy nie, zawsze jest czytana przez boty. Oto parę zwyczajów, które warto sobie wyrobić w trakcie tworzenia meta opisów:

  • Pamiętaj o CTA (ang. Call To Action – wezwanie do działania) w swoich meta opisach. W końcu ich celem jest generowanie większej ilości wejść na stronę!
  • Dobrze jest gdy słowo kluczowe znajduje się jak najbliżej początku Twojego meta opisu.
  • Ogranicz swoje meta opisy do 158 znaków. Fragmenty wyświetlane w wyszukiwarkach mają ograniczoną długość – 920px na komputerach i 680px na urządzeniach mobilnych.

Meta Tytuł

meta tytuł - treści przyjazne seo i czytelnikowi

To, co wybierasz na swój meta tytuł, ma również ogromne znaczenie dla Google – od razu pokazuje, czego dotyczy strona. Podobnie jak z meta opisem, w wypadu meta tytułu, warto pamiętać o tych rzeczach:

  • Ogranicz meta tytuł do 60 znaków.
  • Słowo kluczowe powinno znajdować się na początku tytułu.

Nagłówki

Żeby Twój wpis był czytelniejszy, podziel go na akapity oraz dodaj między nimi nagłówki. Do dyspozycji masz odpowiednie znaczniki HTML. Im ważniejszy jest nagłówek, tym wyższy numer znajduje się przy znaczniku H. Logicznie, najważniejszym nagłówkiem jest H1 – w każdym tekście powinien znaleźć się tylko jeden taki – jest nim tytuł. Nie zapomnij umieścić w nim fracy kluczowej!

Nagłówki to nie elementy służące estetyce tekstu. Nie zastępuj ich pogrubieniem czy kursywą. Dzięki nagłówkom nie tylko wyróżnisz i uporządkujesz swoje wpisy, ale dasz także do zrozumienia botom Google, które fragmenty i frazy Twojego tekstu są najważniejsze.

Długość wpisu

Oto i odwieczne pytanie: jak długi powinien być mój wpis?

Pomocne może okazać się zrobienie researchu skupionego na konkretnej frazie, na którą chcesz się wypozycjonować. Jak długie są treści znajdujące się w Top10 wyszukiwań dla tej frazy?

Co ciekawe, treści znajdujące się na górze rankingu Googla zawierają zazwyczaj około 1,140-1,285 słów. Są to zatem dość długie posty. Z naszego poprzedniego artykułu możesz dowiedzieć się, dlaczego tworzenie długich treści jest korzystne dla Twojej strony.

Wybór słów kluczowych

Aby zrozumieć, na jakie frazy kluczowe powinieneś pozycjonować swoją witrynę, możesz posłużyć się dwoma sposobami:

  • Przeanalizuj swój własny content. Google Analytics oraz Search Control pomogą w przejrzysty sposób za pomocą statystyk zobaczyć, co przyciąga największy ruch na Twoją stronę.
  • Przeanalizuj content konkurencji. Raport SEMrush Organic Research pomoże Ci sprawdzić na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się Twoja konkurencja. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twoja strona może również z powodzeniem pozycjonować się na podobe frazy!

Czas skupić się na ostatniej części, czyli:

Strategia treści a czytelnik

Tworzenie treści na czasie to podstawa powodzenia! Przyjrzyj się paru pomysłom, które ułatwią Ci strategiczne publikowanie wartościowego contentu.

Stwórz kalendarz treści

To tak proste i tak ważne zadanie! Po pierwsze, kalendarz treści pomoże Ci usystematyzować regularne publikowanie treści. Po drugie, gdy przemyślisz, czym zajęte są głowy Twoich czytelników o danej porze roku, miesiąca, tygodnia czy dnia, i z wyprzedzeniem zaplanujesz serie artykułów, postów i innych publikacji, z dużo większą trafnością wyjdziesz na przeciw potrzebom czytelników.

Evergreen content

…czyli wiecznie zielone treści – takie, których wartość się nie zmienia bez względu na upływ czasu. O ile wpisy w social mediach zwykle są bardzo sezonowe i ulotne, o tyle niektóre wpisy na blogu, a tym bardziej ebooki czy kursy wideo (które wymagają dużego nakładu pracy) powinny być evergreen. Unikaj podawania dat, wyrażeń typu „Zima tuż za rogiem”, „Idealne na długie jesienne wieczory” czy „Sezon grillowy”. Nie osadzaj materiału w żadnych ramach czasowych i, jeśli to tylko możliwe, regularnie sprawdzaj i uaktualniaj zaprezentowane w nich treści.

Formatowanie treści

Masz naprawdę niewiele czasu, by przykuć uwagę czytelnika. Dlatego twoje treści muszą być przejrzyste, czcionka dość duża, z odpowiednią interlinią. Unikaj zbitych, dużych fragmentów monotonnego tekstu, używaj pogrubienia, kursywy, podkreśleń, punktów. Nie zapominaj o grafice i filmach! Urozmaicaj swoje treści jak tylko to możliwe.

Podsumowując – oto trzy reczy, o których zawsze powinieneś pamiętać:

  • Zawsze pamiętaj o wyszukiwarce oraz czytelniku
  • Zawsze szukaj nowych fraz, korzystając ze swojego rosnącego doświadczenia oraz doświadczenia konkurencji, jako inspiracji.
  • Bez względu na wielkość Twojego bloga czy strony, traktuj cały swój content z jednakową uwagą i zaangażowaniem – w końcu udostępniasz swoje treści całemu światu!