Jeszcze 10 lat temu, wchodząc na stronę internetową, czekaliśmy chwilę, aż witryna się załaduje, a potem odszukiwaliśmy na niej niezbędne informacje. Dzisiaj, aby dowiedzieć się jakie treści przedstawia witryna, musimy najpierw zamknąć wyskakujące okienka z informacją o RODO, polityce Cookies, reklamę butów (które przed chwilą oglądaliśmy na Allegro), okienko ze zgodą na wyświetlanie powiadomień oraz ustalenie lokalizacji, oraz informację o newsletterze. Czym są pop-ups, dlaczego nas tak irytują, czy w ogóle są skuteczne i czy używać ich na swojej witrynie?

Reklamy pop-ups – czyli wyskakujące okienka – są często używane przez właścicieli stron internetowych, którzy starają się, by treści reklamowe przyciągnęły uwagę odwiedzających bardziej, niż sama treść witryny. Tak naprawdę, większość reklam i powiadomień, z którymi się spotykamy w sieci, to lightbox – reklama w dymku. W przeciwieństwie do pop-up, które wyskakuje jako osobne okienko przeglądarki, lightbox otwiera się na tej samej zakładce, na której jest akurat użytkownik. Przyjęło się jednak nazywać wszystkie tego typu reklamy pop-ups.

Wraz miliardem wyskakujących okienek powstaje pytanie: czy takie reklamy naprawdę działają?

Co użytkownicy myślą o pop-ups?

68% wyszukiwarek blokuje witryny ze zbyt dużą ilością reklam przed jej wyświetleniem

45% użytkowników aplikacji blokujących reklamy typu pop-up deklaruje, że nie chce widzieć żadnych reklam

Większość interneutów nie widzi już okien typu pop-up. Wszystkie popularne przeglądarki internetowe mają wbudowane blokery pop-up.

Agencje reklamowe nie są w stanie określić skuteczności reklam pop-up: ponad połowa agencji nie jest pewna, czy inwestycja w tego typu reklamę w ogóle się zwraca.

Podsumowując: użytkownicy mówią, że nie lubią reklam, a wydatki na reklamę i jej skuteczność są trudne do wyśledzenia.

W jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje z wyskakującymi okienkami?

I tu się robi się interesująco. Pomimo ogólnej niechęci do wciskanych nam na siłę reklam, niektóre pop-upy są w stanie zdziałać cuda! Reklama pop-up w stylu lightbox, gdy odpowiednio zaimplementowana, potrafi być niewiarygodnie skuteczna. Lightboxy mają zazwyczaj dobre współczynniki klikalności – często około 2% – czyli wyższe niż w przypadku innych rodzajów reklam. Są skuteczne głównie w kwestii zwiększania ilości subskrybentów. Jednak trzeba korzystać z nich z głową.

Pop-ups – czy używać je na swojej stronie?

Jeżel chcesz umieszczać reklamy na swojej witrynie, zrezygnuj z tradycyjnego pop-up pojawiającego się w osobnym okienku. To nie działa, jedynie odstarsza i zniechęca! Zamiast tego zastosuj reklamy typu hover lub lightbox – wyświatlające się w tej samej zakładce, łatwe do wyłączenia i najlepiej – nie przysłaniające całej treści strony. Są przyjemniejsze w odbiorze i nie powinny zbytnio drażnić ludzi. Poza tym testuj i regularnie zmieniaj treść i formę reklamy – sprawdź jaka jest najlepiej odbierana przez użytkowników Twojej strony. Nie ma bowiem jednego, uniwersalnego przepisu na dobrą reklamę dla stron o różnej tematyce i przeznaczeniu.

Treść pop-ups, która przyciąga uwagę

Wszystko wskazuje na to, że najbardziej znienawidzone treści w wyskakujących okienkach, to reklamy nie mające nic wspólnego z naszą witryną. Pop-upy warto więc wykorzystać do promowania własnych treści na swojej witrynie! Oto pop-upy, które działają najlepiej:

Subskrypcja – np. pop-up zachcający do zapisania się do newslettera.

Treści premium – jeśli promujesz nowy e-book, e-kurs lub inny rodzaj przychodzącej treści premium, wyskakujące okienko może być skutecznym sposobem na zwrócenie na nie uwagi i zwiększenie konwersji.

Reklamy po upływie pewngo czasu – pop-up wyskakujący przy odwartciu strony ma małą skuteczność i irytuje czytelnika. Dlatego najlepiej, by takie okienko wyskoczyło, gdy użytkownik jest już chwilę na naszej stronie i zdążył zapoznać się z jej treścią.

Odpowiedni rodzaj wyskakujących okienek może poprawić konwersję witryny. Jednak wdrożenie nieodpowiedniej strategii, która denerwuje odwiedzających, może na zawsze zakończyć Wasze relacje. W kwestii reklamy typu pop-up zawsze pamiętaj, że mniej znaczy więcej

Przeczytaj również: Psychologia sprzedaży w Internecie – jak zarabiać więcej?