Masz piękną stronę. Poświęciłeś mnóstwo czasu, by ją zaprojektować, lub zapłaciłeś profesjonaliście by zrobił to za Ciebie. Niestety, strona nie pomaga ci zarabiać tyle, ile się spodziewałeś. Sfrustrowany?
Nic dziwnego! Nawet najpiękniej zaprojektowana strona może nie przyciągać zbyt wielu odwiedzających, nie generować nowych subskrybentów newslettera ani nie pozyskiwać nowych klientów. W czym tkwi problem?
Po ponad 8 latach projektowania różnego rodzaju stron i sklepów internetowych, możemy powiedzieć że:
Spis treści artykułu
Ładna strona internetowa ≠ dochodowa strona internetowa
Nawet najbardziej elegancka witryna może nawalać w kwestii współczynników konwersji.
Dzieje się tak dlatego, że skuteczne projektowanie stron internetowych jest tylko częściowo związane z estetyką. Oczywiście wyraźna, przyciągająca uwagę grafika czy dobrze dobrana paleta kolorów wpływa na pozytywny odbiór strony przez klientów. Jednak aby odnieść sukces z biznesowego punktu widzenia, projektowanie stron internetowych musi opierać się również na efektywnych zasadach marketingu, psychologii i doświadczenia użytkowników.
Oto porady dotyczące projektowania stron internetowych, o których powinieneś wiedzieć:
Responsywność
Mówiliśmy o tym już wiele razy, powiemy jeszcze raz: strona internetowa na miarę 21 wieku musi być responsywna. Większość potencjalnych klientów odwiedzi Twoją stronę korzystając z urządzenia mobilnego. Jeśli będą musieli ciągle zwiększać i pomniejszać obraz, by nawigować po witrynie, przejdą do strony konkurencji szybciej niż myślisz.
W badaniu Google, dotyczącym witryn przyjaznych dla urządzeń mobilnych, jedna na dwie osoby oświaczyła, że nawet jeśli podoba im się to, co dana witryna oferuje, będą rzadziej z niej korzystać, jeśli strona nie jest responsywna. Podobna liczba osób stwierdziła, że brak responsywności sprawia, że mniejszą chęcią skorzystają z usług danej firmy. Wielu ankietowanych zedeklarowało, że przez brak mobilnych wersji witryny odnoszą wrażenie, że dana firma nie dba o swoją stronę i interesy.
Z drugiej strony, prawie 70% ankietowanych stwierdziło, że odwiedzając stronę internetową przyjazną dla urządzeń mobilnych, częściej kupują produkty lub zamawiają usługi!
Promowanie kont na portalach społecznościowych
Aby zrozumieć jaka zależoność powinna istnieć pomiędzy kontami na portalach społecznościowych a Twoją stroną internetową, pomyśl o swojej witrynie jako o prawdziwej lokalizacji, np. o biurowcu w dużym mieście, podczas gdy Twoje media społecznościowe to znaki wskazujące w jaki sposób trafić do biurowca.
Twoja strona internetowa to świetne miejsce, by pokazać ludziom, że istniejesz na portalach społecznościowych, ale pamiętaj o swoich priorytetach. Aby zarabiać na stronie, ludzie muszą zostać przez nią „wciągnięci”, a Twoim zadaniem jest zachęcenie ich do pozostania na stronie jak najdłużej!
Nie ułatwiaj klientom zbyt szybkiego opuszczania strony przez nadmierne reklamowanie swoich mediów społecznościowych! W przeciwnym wypadku będziesz „wyprowadzał” ludzi ze swojego „biurowca”, by pokazać im „znaki”… A znaków w mieście jest wiele, i możesz być pewien, że znak prowadzący do gif-ów ze słodkimi kotkami i szczeniaczkami przykuwa uwagę dużo lepiej od Twoich drogowskazów 😀 Jasne?
Możesz podkreślić swoją obecność w mediach społecznościowych za pomocą prostych, małych ikon i nie więcej niż dwóch miejscach na stronie.
Więcej niż jeden newsletter
Stworzenie jak największej listy emailowej jest kluczowym elementem skutecznego digital marketingu dla wielu firm. Co jednak zrobić, gdy nikt nie chce subskrybować Twojego newslettera?
Po pierwsze, daj ludziom powód. Zaoferuj coś w zamian za ich adresy emailowe. Na Twojej stronie znajduje się kilka głownych kategorii – w zależności od tego, którą wybierze użytkownik, zaproponuj mu inne freebie związane z tą kategorią (np. krótki, darmowy kurs emailowy, darmowy pdf, bezpłatny przewodnik itp.).
Ponadto, badania wykazują, że ludzie muszą widzieć coś średnio siedem razy, zanim podejmą działanie. Jednak większość formularzy pojawia się raz na stronie i wtapia się w już i tak zatłoczony pasek boczny. Gdzie znajduje się twój formularz? Szczerze! 😀
Jeśli powiększenie listy emailowej jest Twoim priorytetem, umieść formularze do rejestracji emailowej w trzech najważniejszych miejscach na stronie:
- na górze strony
- u dołu każdego wpisu na blogu
- w stopce
Jest to wiele bardziej „elegancka” strategia niż nieustanne denerowanie klientów wyskakującymi okienkami! (Dowiedz się więcej: Pop-ups, czyli wyskakujące okienka)
Oto trzy rady, które zacząco wpływają na współczynnk konwersji Twojej witryny! Ale to nie wszystko! Chcesz wiedzieć więcej? Oto druga część artykułu: Czy “ładna” strona internetowa wystarczy, by zarabiać online? – cz. 2